یکی از دوره های مهمی که در نظام آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گرفته ، دوره کودکستان است .
دوره ای که به تناسب امکانات ، موقعیت ومقتضیات هر کشوری کودکان سه تا شش سال در آن پرورش می یابند .
در ساختار نظام آموزش و پرورش ایران از سال 1345 تاکنون دوره کودکستان با عنوان اولین دوره پیش از ابتدایی مطرح بوده است.
در سال 1394وزارت آموزش و پرورش با تدوین آیین نامه ای که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید اعلام کرد : کوکستان یک واحد تربیتی است که به وسیله یا اجازه آموزش و پرورش برای تربیت کودکانی که در سنین پیش از ورود به دبستان هستند تاسیس می شود.
در این آیین نامه ، هدف از تاسیس کودکستان ، چگونگی انتخاب مدیر و مربیان و وظایف آنان ، موقعیت ساختمانی و وسایل ، مقررات بهداشتی و اصول برنامه کار کودکستان ها مطرح شده است .
در طرح تغییر نظام آموزش و پرورش ایران مصوب 1368 دوره پیش دبستانی به عنوان بخشی از ساختار نظام آموزش و پرورش ایران مطرح و در این طرح اهداف و اصول حاکم براین دوره بحش شده است.
مهدهای کودک
مهدهای کودک به منظور نگهداری کودکان و پرورش قوای مختلف آنان به تناسب سن کودکان مهدهای کودک ابتدا در وزارت کار و امور اجتماعی و به تدریج در وزارتخانه ها و سازمان های مختلف اداری ، صنعتی ، بازرگانی ، فرهنگی و آموزشی به وجود آمد.
هم اکنون طبق قانون و براساس اساسنامه تاسیس مهدهای کودک ای مراکز زیر نظر سازمان بهزیستی دایر و اداره می شود .
در ماده دو آیین نامه اجرایی مدارس غیرانتفاعی آمده است که این مدارس در هریک از دوره های زیر به وسیله اشخاص حقوقی تاسیس خواهند شد.